Sport to doskonała forma spędzania wolnego czasu, która jednocześnie niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Aktywność fizyczna wzmacnia nasze mięśnie, poprawia pracę serca oraz płuc, a także korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Wiele osób planuje rozpocząć regularne uprawianie sportu, lecz nie może zdecydować się na dyscyplinę, która będzie nie tylko odpowiednia do ich potrzeb, ale również możliwości finansowych. Przygotowaliśmy zatem listę dziesięciu sportów, które nie wymagają zbyt dużych nakładów finansowych.

Bieganie

Jedna z najbardziej popularnych form aktywności fizycznej przeznaczona jest zarówno dla osób początkujących w każdym wieku, jak i zawodowców. Bieganie na świeżym powietrzu, zwłaszcza w terenie oddalonym od miasta i zanieczyszczeń, pozwoli nie tylko utrzymać ciało w dobrej formie, ale również odpowiednio dotlenić organizm. Co potrzebujemy do tego, aby uprawiać jogging? Parę butów do biegania, strój – koszulę, bluzę, a na chłodniejsze dni kurtkę sportową chroniącą od wiatru i opadów, a także spodenki lub legginsy. Przydadzą się również dodatkowe akcesoria jak bidon na wodę, okulary przeciwsłoneczne, opaska na smartfon, a na chłodniejsze dni czapka lub opaska, rękawiczki i komin na szyję. Koszt takiego zestawu może wahać się od 200 do 500zł, natomiast posłuży nam przez wiele sezonów.

Pilates

Tego rodzaju aktywność doskonale wpływa na nasz ciało – pomaga rozciągnąć i uelastycznić mięśnie, korzystnie wpływa na układ krwionośny. Do uprawiania tego sportu potrzebujemy wygodny strój, na przykład koszulkę na ramiączkach i getry oraz matę. Jeśli będziemy chcieli urozmaicić nieco ćwiczenia, możemy wyposażyć się w mała piłkę lub specjalne drewniane kostki. Ćwiczenia możemy wykonywać na podstawie filmików w internecie lub wykupić karnet na zajęcia pilates w klubie fitness (cena karnetu to zwykle ok. 100zł miesięcznie). Możemy również posiłkować się filmikami w internecie i wraz z instruktorem ćwiczyć we własnym domu.

Jazda na rowerze

Choć sam zakup roweru to koszt rzędu od 1000zł wzwyż, to jednak posłuży nam on przez wiele lat, a jazda na nim dostarczy nam wielu korzyści zdrowotnych oraz wrażeń. Rowerem możemy jeździć do pracy, dzięki czemu zapewnimy sobie codzienną dawkę ruchu. W czasie weekendu możemy organizować dłuższe wypady, planując trasy poza miastem i z czasem urozmaicając je o wyprawy w bardziej górzyste i tym samym bardziej wymagające tereny. To doskonały sport rodzinny, który może przerodzić się w prawdziwą pasję. Oprócz samego roweru bezwzględnie należy wyposażyć się w kask oraz rękawice rowerowe. Zakupy te wyniosą nas około 150zł.

Nordic walking

Zwolenników tego sportu przybywa zarówno wśród osób starszych, jak i młodszych. Marsz z kijkami korzystnie wpływa na ruchomość stawów, zwiększa wydolność tlenową i wzmacnia mięśnie, poprawia krążenie i pomaga spalić zbędne kalorie. Wszystko, czego potrzebujemy do kijki, wygodne buty i odzież. Same kijki to koszt od 50 do 150zł, natomiast za wygodne sportowe buty zapłacimy kolejne 150zł.

Trekking

Stosunkowo tani sport i dający jednocześnie dużo satysfakcji to również trekking. Wędrówki po górach doskonale dotleniają nasz organizm, wzmacniają mięśnie, mobilizują całe ciało, pozwalają spalić sporo kalorii. Do uprawiania trekkingu będziemy potrzebować specjalne buty przystosowane do chodzenia po nierównym terenie i dostosowanym do różnego rodzaju podejść. Obuwie takie to koszt w granicach 250-600zł. Dodatkowo musimy wyposażyć się w odpowiednią odzież chroniącą nas przed chłodem, wilgocią oraz wiatrem. Zakup kurtki softshell wyniesie nas około 200-300zł, do tego spodnie lub legginsy kolejne 150zł. Do tego trzeba też doliczyć koszt wyjazdów w góry, jeśli w pobliżu naszego miejsca zamieszkania nie mamy odpowiednich terenów. Jeśli raz w miesiącu pozwolimy sobie na taki weekendowy wypad, to wydamy na to średnio 500zł.

Sport wcale nie musi być drogi, a biorąc pod uwagę przedstawione wyżej propozycje, możemy uprawiać różne jego formy niemal o każdej porze roku i w każdych warunkach. Warto urozmaicać sobie czas poprzez łączenie oraz zamienne uprawianie różnych dyscyplin, dzięki czemu będziemy dostarczać naszemu organizmowi wielu bodźców i nie popadniemy w nudną rutynę.